And that’s the way the cookie crumbles

Był niski, chudy i miał włosy tak trochę w stylu afro. Może bardziej w stylu Chopin po koncercie? Często uśmiechnięty, za to nigdy się nie złościł. Spokój. Ojciec Maciek stwierdził, że ciężko określić jego charakter, bo wykazuje niespotykany zanik uczuć. Wykazywał do tego znaczący geniusz. Miał same piątki. Prawie same.

Kiedyś już o nim pisałem. Dwa razy. Bo to był jeden z najlepszych kleryków na naszym roku. Kiedy pytali go czemu poszedł do seminarium, odpowiedział po prostu, że chciał służyć Bogu i ludziom. Ale to był jeden z tych przypadków, który wyglądał wiarygodnie.

Oprócz tego lubił fantasy. I Pokemony. I Japonię. Bratnia dusza.

Mama zapytała go kiedyś na jakie pójdzie studia. Odparł, że do seminarium. Zdenerwowała się i powiedziała, że ma sobie wybrać coś innego. „W takim razie japonistyka”. „Japonistyka? A co ty po tym będziesz robił?” „Pójdę do seminarium”.

Na studniówkę nie poszedł. Nie lubił takich imprez. Śmiał się, gdy szedł do kościoła na siódmą, a jego kumple w tym czasie mijali go, na kacu.

Miałem w nim ogromne wsparcie. Gdy chłopaki o coś się na mnie gniewali, zawsze wzruszał ramionami i mówił, że przecież nie ma o co. Raz, jak dostałem karty do Magica, rozegraliśmy partyjkę. Sam zbierał jednak raczej karty z Pokemonami. Wymienialiśmy się nowościami ze świata Johto. Gdy przegapiłem parę odcinków, dał mi kasetę ze swoimi. Ja zbierałem, on nagrywał, oglądał i kasował. Tę kasetę mam do dziś. „Pokemony dla Jamesa”.

Miał na imię Kuba. Na księdza nadawał się jak nikt. Jak nikt. Żył tym, to było widać. I był kochany. Bo taki cichy i spokojny. Uczył się dużo. Choć, jak twierdził, wcale tego nie lubił. „To dlaczego nie nauczysz się na trójkę żeby mieć spokój?” – spytałem kiedyś. „A skąd mogę wiedzieć, że już umiem na trójkę?”

W pokoju miał pustkę. Puste półki, czyste biurko. Pościelone łóżko. Jakby wcale się tam nie wprowadził. I tylko kalendarz z Pokemonami na ścianie.

Spotkałem go w wakacje. Ucieszyliśmy się jak dzieci. Przyszedł do Skarżyska, do Ostrej Bramy, na „pieszą pielgrzymkę” ze Starachowic, bo była ładna pogoda. Ja szedłem akurat po Monikę do szkoły. Roześmiał się. „A tak sobie myślałem, czy spotkam Mateusza…” Później już się nie spotkaliśmy.

W okolicy Bożego Narodzenia dostałem wiadomość od Anity, naszej wspólnej przyjaciółki, że Kuba przerwał formację. Ma raka płuc i bierze chemię. Nie przypuszczałbym… Nigdy nie palił papierosów. A jednak nie byłem w szoku. „Jeśli ktoś” – pomyślałem – „to właśnie Kuba”. Człowiek, który mógłby dać idealne świadectwo pięknego umierania. Świadectwo bycia wybranym, by odejść wcześniej. Czułem, że nie przeżyje. I wiedziałem, że Bóg wybrał dobrze.

Miałem go odwiedzić w ferie.

Nie znalazłem czasu.

Nie wiem kiedy pogrzeb. Ale chociaż tam postaram się być. Spotkam Anitę. I kolegów – już w sutannach.

Dziś przeżyłem mszę w sposób cudowny. Wiem, że Kuba też tam był. Bo teraz jest jeszcze szczęśliwszy niż był w seminarium.

„A sprawiedliwy, choćby umarł przedwcześnie, znajdzie odpoczynek. Starość jest czcigodna nie przez długowieczność i liczbą lat się jej nie mierzy: sędziwością u ludzi jest mądrość, a miarą starości – życie nieskalane. Ponieważ spodobał się Bogu, znalazł Jego miłość, i żyjąc wśród grzeszników, został przeniesiony. Zabrany został, by złość nie odmieniła jego myśli albo ułuda nie uwiodła duszy: bo urok marności przesłania dobro, a burza namiętności mąci prawy umysł. Wcześnie osiągnąwszy doskonałość, przeżył czasów wiele. Dusza jego podobała się Bogu, dlatego pospiesznie wyszedł spośród nieprawości. A ludzie patrzyli i nie pojmowali, ani sobie tego nie wzięli do serca, że łaska i miłosierdzie nad Jego wybranymi i nad świętymi Jego opatrzność. Sprawiedliwy umarły potępia żyjących bezbożnych, i dopełniona wcześnie młodość – leciwą starość nieprawego. Zobaczą bowiem kres roztropnego, a nie pojmą, co o nim Pan postanowił i w jakim celu zachował go bezpiecznym. Patrzą i żywią pogardę, ale Pan ich wyśmieje.” (Mdr 4, 7-18)

I każdy z nas odejdzie. I tak się właśnie kruszy ciacho…

[*]

Categories: Ku chwale innych | Tags: , , , , | 10 komentarzy

Zobacz wpisy

10 thoughts on “And that’s the way the cookie crumbles

  1. kristoferer

    Mati nie łam się! Jestem z Tobą! Współczuje… ;(

  2. K@si@

    Pan wybrał Go bo był przygotowany… To dla Niego najcenniejszy dar „by złość nie odmieniła jego myśli albo ułuda nie uwiodła duszy” WIdać tu rękę Opatrzności

  3. A wciąż modlimy się o powołania… Oby TAKICH było jak najwięcej i oby ich Bóg nie wzywał tak szybko…

    http://www.panjestpasterzemmoim.blog.onet.pl

  4. ...

    następny wspaniały człowiek. [*]

  5. wojciech

    gdzie jest gloria w umieraniu niewinnego czlowieka??

  6. Ojciec daje nam to co jest dla nas najlepsze. Dziekujmy mu za to. Nawet śmierć jest darem.

  7. ...

    Wojciechu, jest. Ponieważ ten człowiek jest przy Bogu, wytrwał. Teraz dostanie nagrodę.

  8. ...

    Często zastanawiałam się po co człowiek właściwie żyje…i zawsze dochodziłam do jednego tylko wniosku: żyjemy żeby umrzeć. Dawniej myślałam, ze tylko po to. Dziś wiem, że aż…Babcia zawsze mi powtarzała, ze Bóg zabiera do siebie tych, których najbardziej kocha i, którzy Jego najbardziej kochają, bo bardzo za nimi tęskni:)

  9. Maximoe

    mnie znienawidzi i bede zycł wiecznie, idąc tym tropem… przecież piekło nie istnieje, a przynajmiej w bibli nic nie pisze… taki cudowny człowiek… tak zmarnowany… służba Bogu… jego to był wybór… ale cóż… Jako chaota pewnie by se poradził z chorobą…
    IO XAOS!

  10. P

    co za brednie,, odszedl mlody czlowiek, i wszyscy zgodnie twierdza ze teraz bedzie mu lepiej, bedzie blizej milosiernego dobrego boga, wyzwolil sie i czuja jego obecnosc i szczescie… ludzie wasz belkot brzmi jak twierdzenia czlonkow sekty, otrzasnijcie sie..

Skomentuj

